Slutrapport kursutvärdering, FAFA30
Basfakta
Kursnamn | Fysik - elektricitetslära, gaser och vätskor |
Kurskod | FAFA30
Kursplan |
Högskolepoäng | 8.0 |
Läsår | 201314 |
Kursen slutade i läsperiod | VT_LP1 |
Program | samtliga (BI) |
Antal registrerade på kursen | 45 |
Antal godkända/andel av registrerade | 43 / 96 % |
Antal enkätsvar/svarsfrekvens | 27 / 60 % |
Antal män som svarat | 18 |
Antal kvinnor som svarat | 7 |
|
Arbetstid enligt läro- och timplaner
Föreläsningar | 40 h |
Övningar | 28 h |
Laborationer | 12 h |
Handledd tid | 0 h |
Självstudietid | 110 h |
| |
Sammanfattning av enkätsvar
På alla frågor utom den om närvaro kan poängen variera mellan -100 och +100, där -100 innebär att man "tar helt avstånd från påståendet" och +100 att man "instämmer helt i påståendet".
Närvaro vid undervisningen
Andel av undervisningen | Antal | Andel |
0-30 % | 1 | 4 % |
30-70 % | 3 | 11 % |
70-100 % | 19 | 70 % |
Skalor & enskilda frågor
Skala | Poäng | StdAvv |
God undervisning | -24 | 36 |
Tydliga mål | -1 | 36 |
Förståelseinriktad examination | +42 | 32 |
Lämplig arbetsbelastning | +15 | 31 |
Enskilda frågor | | |
Kursen känns angelägen för min utbildning | +21 | 45 |
Överlag är jag nöjd med den här kursen | -12 | 59 |
|
|
Fördelning av svar på fråga 26: "Överlag är jag nöjd med den här kursen"
| Antal | Andel |
|
Missnöjda (<0) | 12 | 44 % |
Neutrala (0) | 5 | 19 % |
Nöjda (>0) | 9 | 33 % |
Har ej besvarat frågan | 1 | 4 % |
|
Medelpoäng | -12 |
Standardavvikelse (StdAvv) | 59 |
| Män | 0 |
| Kvinnor | -29 |
|
|
|
Fördelning av svar på fråga 17: "Kursen känns angelägen för min utbildning"
|
Medelpoäng | 21 |
Standardavvikelse (StdAvv) | 45 |
|
|
Kommentarer
Studierådets kommentarer
Grundproblemet som genomsyrar kursen var att Hasses föreläsningar var alldeles för djupgående och upplevdes som helt irrelevanta i förhållande till de övningsuppgifter som sedan gjordes. Många upplevde att föreläsningarna var totalt onödiga och att det hade varit bättre att plugga på egen hand. Hasses kommentar på detta var att han hört detta förr men att han inte tänker förändra upplägget något(!?)
Kritik fick även labben där vi använde oss av matlab med endast en timmes genomgång innan. Beroende på vilken labbhandledare man hade fick man olika mycket hjälp med kodningen vilket upplevdes som mycket orättvist då matlab är svårt att klara helt på egen hand. Hasse skulle ta upp detta med handledarna och en förbättring skulle ske.
Kurslärarens kommenterer
Kommentarer har ej inkommet före utsatt tid
Programledarens kommentarer
Tyvärr får kursen något sämre omdöme från studenterna med avseende på: god undervisning, angelägen och överlag nöjd. På mötet diskuterades att en del studenter upplever att det är svårt att kunna följa med på föreläsningarna och att det kanske beror på olika förkunskaper. Föreläsare/kursansvarig bör fundera på eventuella förändringar som kan införas för att bemöta detta problem. Det nämndes också att studenterna borde vara mera aktiva på föreläsningar med frågor och diskussion. Positivt att huvudboken används aktivt och att labbar och demonstrationer uppskattas. Handledningen på labbar med avseende på matlab måste vara enhetlig från de olika handledarna.
CEQ-enkäten fylldes i
Webbenkäter har använts på denna kurs.