Slutrapport kursutvärdering, EDAN20
Basfakta
Kursnamn | Språkteknologi |
Kurskod | EDAN20
Kursplan |
Högskolepoäng | 7.5 |
Läsår | 201314 |
Kursen slutade i läsperiod | HT_LP1 |
Program | samtliga |
Antal registrerade på kursen | 73 |
Antal godkända/andel av registrerade | 69 / 95 % |
Antal enkätsvar/svarsfrekvens | 26 / 36 % |
Antal män som svarat | 22 |
Antal kvinnor som svarat | 3 |
|
Arbetstid enligt läro- och timplaner
Föreläsningar | 20 h |
Övningar | 0 h |
Laborationer | 12 h |
Handledd tid | 0 h |
Självstudietid | 160 h |
| |
Sammanfattning av enkätsvar
På alla frågor utom den om närvaro kan poängen variera mellan -100 och +100, där -100 innebär att man "tar helt avstånd från påståendet" och +100 att man "instämmer helt i påståendet".
Närvaro vid undervisningen
Andel av undervisningen | Antal | Andel |
0-30 % | 0 | 0 % |
30-70 % | 6 | 23 % |
70-100 % | 19 | 73 % |
Skalor & enskilda frågor
Skala | Poäng | StdAvv |
God undervisning | +13 | 36 |
Tydliga mål | +15 | 48 |
Förståelseinriktad examination | +21 | 35 |
Lämplig arbetsbelastning | +15 | 44 |
Enskilda frågor | | |
Kursen känns angelägen för min utbildning | +28 | 50 |
Överlag är jag nöjd med den här kursen | +18 | 54 |
|
|
Fördelning av svar på fråga 26: "Överlag är jag nöjd med den här kursen"
| Antal | Andel |
|
Missnöjda (<0) | 6 | 23 % |
Neutrala (0) | 6 | 23 % |
Nöjda (>0) | 13 | 50 % |
Har ej besvarat frågan | 1 | 4 % |
|
Medelpoäng | +18 |
Standardavvikelse (StdAvv) | 54 |
|
|
|
Fördelning av svar på fråga 17: "Kursen känns angelägen för min utbildning"
|
Medelpoäng | +28 |
Standardavvikelse (StdAvv) | 50 |
|
|
Kommentarer
Studierådets kommentarer
Föreläsningar var lite långdragna och generella. Fler exempel på hur kunskapen/teorin som förmedlas på föreläsningar hänger ihop med laborationerna.
Laborationshandledningarna är förvirrande och otydliga. Man måste gissa sig fram alldeles för mycket och det är för lätt att överanalysera vissa punkter. Exempel på hur kod ska användas önskas, alternativt utförligare förklaringar: Tydligare struktur på vad som ska göras och varför.
Till skillnad från de skriftliga labbhandledningarna så var den muntliga labbhandledningen (I början av varje labb) extremt givande och informativ. Det var väldigt många studenter som ställde samma fråga, något som kunde spara tid om dessa förklaringar eller frågeställningar var klargjorda i laborationshandledningen.
Många studenter ansåg att man gissade sig fram till svar som motsvarade det som labbhandledaren ansåg vara rätt, således påvisar detta en bristande kunskap hos studenterna - något som inte motiverar 7.5 avancerade högskolepoäng. Med andra ord var det "för lätt" att klara kursen.
Lab 0 uppskattades väldigt mycket.
Ämnet anses vara väldigt intressant, men få studenter känner att de lärt sig något efter att kursen är över. Studenter fokuserar för mycket på att klara av labbarna istället för att lära sig något. Större krav på förberedelseuppgifter samt mer återkoppling till teorin önskas.
Till nästa år finns det planer på att införa obligatoriska laborationsrapporter.
Kurslärarens kommenterer
Kommentarer har ej inkommet före utsatt tid
Programledarens kommentarer
Väl genomför kurs som uppskattas av studenterna. Programledningen ser inget behov av större förändringar. Föreläsaren uppskattades mycket. Labbinstruktionerna kan förtydligas.
CEQ-enkäten fylldes i
Webbenkäter har använts på denna kurs.