Slutrapport kursutvärdering, EDAN20

Basfakta

KursnamnSpråkteknologi
KurskodEDAN20   Kursplan
Högskolepoäng7.5
Läsår201314
Kursen slutade i läsperiodHT_LP1
Programsamtliga
Antal registrerade på kursen73
Antal godkända/andel av registrerade     69 / 95 %
Antal enkätsvar/svarsfrekvens26 / 36 %
Antal män som svarat22
Antal kvinnor som svarat3
Arbetstid enligt läro- och timplaner
Föreläsningar    20 h
Övningar    0 h
Laborationer    12 h
Handledd tid    0 h
Självstudietid    160 h

Sammanfattning av enkätsvar

På alla frågor utom den om närvaro kan poängen variera mellan -100 och +100, där -100 innebär att man "tar helt avstånd från påståendet" och +100 att man "instämmer helt i påståendet".

Närvaro vid undervisningen

Andel av undervisningenAntalAndel
0-30 %0 0 %
30-70 %6 23 %
70-100 %19 73 %

Skalor & enskilda frågor

SkalaPoängStdAvv
God undervisning+1336
Tydliga mål+1548
Förståelseinriktad examination+2135
Lämplig arbetsbelastning+1544
Enskilda frågor
Kursen känns angelägen för min utbildning+2850
Överlag är jag nöjd med den här kursen+1854
Stapeldiagram över skalor, kursens angelägenhet och total nöjdhet


Fördelning av svar på fråga 26:
"Överlag är jag nöjd med den här kursen"

     Fördelningsdiagram över fråga 26
 AntalAndel

Missnöjda (<0) 6 23 %
Neutrala (0) 6 23 %
Nöjda (>0) 13 50 %
Har ej besvarat
frågan
1 4 %

Medelpoäng+18
Standardavvikelse (StdAvv)54
     

Fördelning av svar på fråga 17:
"Kursen känns angelägen för min utbildning"

     Fördelningsdiagram över fråga 17

Medelpoäng+28
Standardavvikelse (StdAvv)50

Kommentarer

Studierådets kommentarer

Föreläsningar var lite långdragna och generella. Fler exempel på hur kunskapen/teorin som förmedlas på föreläsningar hänger ihop med laborationerna.

Laborationshandledningarna är förvirrande och otydliga. Man måste gissa sig fram alldeles för mycket och det är för lätt att överanalysera vissa punkter. Exempel på hur kod ska användas önskas, alternativt utförligare förklaringar: Tydligare struktur på vad som ska göras och varför.

Till skillnad från de skriftliga labbhandledningarna så var den muntliga labbhandledningen (I början av varje labb) extremt givande och informativ. Det var väldigt många studenter som ställde samma fråga, något som kunde spara tid om dessa förklaringar eller frågeställningar var klargjorda i laborationshandledningen.

Många studenter ansåg att man gissade sig fram till svar som motsvarade det som labbhandledaren ansåg vara rätt, således påvisar detta en bristande kunskap hos studenterna - något som inte motiverar 7.5 avancerade högskolepoäng. Med andra ord var det "för lätt" att klara kursen.

Lab 0 uppskattades väldigt mycket.

Ämnet anses vara väldigt intressant, men få studenter känner att de lärt sig något efter att kursen är över. Studenter fokuserar för mycket på att klara av labbarna istället för att lära sig något. Större krav på förberedelseuppgifter samt mer återkoppling till teorin önskas.

Till nästa år finns det planer på att införa obligatoriska laborationsrapporter.

Kurslärarens kommenterer

Kommentarer har ej inkommet före utsatt tid

Programledarens kommentarer

Väl genomför kurs som uppskattas av studenterna. Programledningen ser inget behov av större förändringar. Föreläsaren uppskattades mycket. Labbinstruktionerna kan förtydligas.

CEQ-enkäten fylldes i

Webbenkäter har använts på denna kurs.