Slutrapport kursutvärdering, EDA240

Basfakta

KursnamnKonfigurationshantering
KurskodEDA240   Kursplan
Högskolepoäng6.0
Läsår200809
Kursen slutade i läsperiodHT_LP2
Programsamtliga
Antal registrerade på kursen33
Antal godkända/andel av registrerade     33 / 100 %
Antal enkätsvar/svarsfrekvens17 / 52 %
Antal män som svarat14
Antal kvinnor som svarat2
Arbetstid enligt läro- och timplaner
Föreläsningar    28 h
Övningar    12 h
Laborationer    10 h
Handledd tid    4 h
Självstudietid    110 h

Sammanfattning av enkätsvar

På alla frågor utom den om närvaro kan poängen variera mellan -100 och +100, där -100 innebär att man "tar helt avstånd från påståendet" och +100 att man "instämmer helt i påståendet".

Närvaro vid undervisningen
Andel av undervisningenAntalAndel
0-30 %0 0 %
30-70 %1 6 %
70-100 %15 88 %
Fördelning av svar på frågan:
"Överlag är jag nöjd med den här kursen"

SvarAntalAndel
-1000 0 %
-500 0 %
+02 12 %
+504 24 %
+10011 65 %

Missnöjda (<0) 0 0 %
Neutrala (0) 2 12 %
Nöjda (>0) 15 88 %

Medelpoäng+76
Standardavvikelse (StdAvv)36
Stapeldiagram över skalor, kursens angelägenhet och total nöjdhet
SkalaPoängStdAvv
God undervisning+6140
Tydliga mål+4446
Förståelseinriktad examination+4540
Lämplig arbetsbelastning+1925
Enskild fråga:
Kursen känns angelägen för min utbildning+7640

Kommentarer

Studierådets kommentarer

Mötet gick som väntat. Vi håller med kommentarerna från CEQ enkäten och Bendix egna enkät. På mötet diskuterades även den muntliga tentamen som enligt enkät har varit ett besvärligt moment. Ett förslag som vi kursombud kom med var att dela upp examinationen så att övningarna och presentationen får betyg och om en student gör övningarna och presentationen så får denne 3:a medan en 4:a eller 5:a kräver muntlig tentamen. I överlag är studenterna nöjda eller mycket nöjda med kursen. Bendix har gjort ett bra arbete och det märks att han är intresserad och har viljan att lära ut Konfigurationshantering.

Kurslärarens kommentarer

It is a great satisfaction that the students continue to like the course and the way it is given. It is an incentive to try to make it even better.

Compared to last year there is an improvement in "Tydliga mål" (Clear goals) from +30 to +44, and in "Lämplig arbetsbelastning" (Fair workload) from +5 to +19. The former is probably a consequence of a more conscious and consistent use of explicit learning goals throughout the whole course. For the latter I have done absolutely nothing as I sincerely believe that the course has a reasonable workload for the number of credits. However, the fact that this year's students subjectively feel "less burdened" could be due to the fact that the course has become more "streamlined" - eg. through the explicit learning goals. From my own course evaluation questionnaire there is also a clear improvement on the rating of the student presentations - this shows that the improved "support" this year for making and giving presentations has paid off.

I am pleased to see that amongst the "Almänna färdigheter" (General skills) students rate "Kursen har gjort att jag kännar mig säkrare på att angripa nya och obekanta problem" (Because of the course I feel more confident in approaching new and unknown problems) at +47. It is not an explicit goal of the course, but many things in configuration management really depends on the context, so you cannot do with fixed formulas or solutions. Therefore it is also a disappointment that students only rate "Kursen har skärpt mitt analytiska tänkande" (The course has sharpened my analytical skills) at +12. Maybe it is just a matter of making the students aware that they have been using their analytical skills through most of the course.

From the comments, one student suggests more feedback on the student presentations - I will create a template for that next year, and time to give the feedback in a consistent way. One student suggests that because of the quantity of material in the course, it could/should be made more clear what is important and what is detail - and because "it all depends on", it should be made more clear what is fact (right and wrong) and what is open for discussion. I will work on the explicit learning goals for next year - and try to be very clear on the few things in the course that are not open for discussion.

CEQ-enkäten fylldes i

Webbenkäter har använts på denna kurs.