Slutrapport kursutvärdering, EDA110
Basfakta
Kursnamn | Algoritmteori |
Kurskod | EDA110
Kursplan |
Läsår | 2006 |
Kursen slutade i läsperiod | HT_LP1 |
Program | samtliga |
Antal registrerade på kursen | 63 |
Antal godkända/andel av registrerade | 36 / 57 % |
Antal enkätsvar/svarsfrekvens | 70 / 111 % |
Antal män som svarat | 61 |
Antal kvinnor som svarat | 4 |
Närvaro vid undervisningen |
Andel av undervisningen | Antal | Andel |
0-30 % | 4 | 6 % |
30-70 % | 20 | 29 % |
70-100 % | 36 | 51 % |
| |
Arbetstid enligt läro- och timplaner
Föreläsningar | 28 h |
Övningar | 12 h |
Laborationer | 0 h |
Projekt | 0 h |
Självstudietid | 120 h |
|
|
Poängen kan variera mellan -100 och +100, där -100 innebär att man "tar helt avstånd från påståendet" och +100 att man "instämmer helt i påståendet".
Sammanfattande värdering
Fördelning av svar på frågan: "Överlag är jag nöjd med den här kursen"
Svar | Antal | Andel |
-100 | 1 | 1 % |
-50 | 8 | 11 % |
+0 | 14 | 20 % |
+50 | 33 | 47 % |
+100 | 14 | 20 % |
|
Missnöjda (<0) | 9 | 13 % |
Neutrala (0) | 14 | 20 % |
Nöjda (>0) | 47 | 67 % |
|
Medelpoäng | +36 |
Standardavvikelse (StdAvv) | 48.1 |
|
|
Skalor
Sammanfattning
Skala | Poäng | StdAvv |
God undervisning | -9 | 40.5 |
Tydliga mål | +12 | 42.8 |
Förståelseinriktad examination | +43 | 35.9 |
Lämplig arbetsbelastning | +11 | 41 |
Enskild fråga: | | |
Kursen känns angelägen för min utbildning | +57 | 50.6 |
Kommentarer
Kursrepresentantens kommentarer
Kommentarer har ej inkommet före utsatt tid
Kurslärarens kommentarer
De positiva poängen för alla frågekategorierna utom en anger att kursen huvudsakligen fungerar väl. Speciellt glädjande är den klara majoriteten nöjda studenter och de höga poängen för kursens angelägenhetsgrad och för förståelseinriktad examination. Den något negativa poängen för god undervisning verkar vid en jämförelse med andra kursers utvärderingar ganska normal, men indikerar (tillsammans med några kommentarer) att en hel del studenter inte hänger med på föreläsningarna. Jag planerar därför att minska innehållet på föreläsningarna något, bl a stryka en del bevis, och i stället ge fler exempel.
Mötet med kursombuden gav ytterligare uppslag till förbättringar:
- Eventuellt hålla en övningsgrupp på svenska.
- Öka aktiviteten på övningar genom att studenter tecknar sig för vilka uppgifter de har löst.
- Ställa mer specifika frågor på föreläsningarna.
- Undersöka möjligheten att visa animerade algoritmer via laptop.
CEQ-enkäten fylldes i
På ordinarie tentamen.